KONULAR NE ZAMAN BİTER? NASIL ÇALIŞMALIYIM? KAÇ NET YAPARIM?
Küçük bir soru üzerine
Öncelikle bugün size bir itirafta bulunmak istiyorum.
Özellikle anlatacağım durumda bulunan bazı arkadaşlarım aslında bu durumu
biliyor ama kendine itiraf edemiyor. Evet! hızlı bir giriş olsun istiyorum
direk konuyu açıklığa kavuşturalım sonra eğer bir çözüm varsa ya da ne
yapmalıyız konuşuruz?
Öncelikle pek çok öğrenci kolej, dershane özel ders
takviyesi alsa da “Youtube” dan da video ders izliyor. Kimi öğrenci eksik
olduğunu düşündüğü için, kimisi daha fazla üstüne koymak için kimisi kursta-okulda
yeteri kadar ders almadığını düşündüğünden kimisi tekrar etmek için.
Videolar dersler pek çok öğrenci için çok güzel kaynaklar.
Mutlaka yararlanılmalı. Ancak bu ders videolarının içeriklerinde rehberlik ve
yönlendirici bilgilerde doğal olarak yer alıyor. Tabi öğrenciler bazı rehberlik
tavsiyeleriyle karşılaşıyorlar. Ben bunlara tamamen karşı olmadığım gibi tamamen
de katılmıyorum. İlk olarak platform çok genelleme ve genele yönelik olduğundan
kişiselleştirmeye ihtiyacı var. Bu yüzden bir süzgeçten hatta bir takım
süzgeçlerden geçirilip incelenmesi uygulamaya koyulması gerekir. Tekrar ediyorum
genele hitap ettiği için 3 milyonun hepsine tabi ki tekbir yöntem işe yaramaz.
Hatta 50 bine bile aynı yöntem işe yaramaz. Bu yüzden rehberlik konusunda uzman
ve tecrübeli bir öğretmenden destek almalısınız. Evet, bu rehberlik kısmı ve
çok önemli bir kısım. Şimdi gelelim benim asıl üzerinde durmak istediğim kısım
konuların aylara dağılımı konusunda da pek çok uçuk kaçık bilgi var.
AYT MATEMATİK
ÖZELİNDE konuşmak istiyorum. Bazı yayınlarda Mart ayında başlarsanız Türev
integral bitmez yetişmez yapamazsın gibi çok uçuk ifadelerle karşılaşan
öğrencilerim bana moralleri tamamen tükenmiş olarak başvurdular. Gene başından
belirteyim bu büyük bir yanılgı. Böyle bir bilgi hatalıdır. 2017-2018
yıllarındaki -kaldı ki şurada çok öncesi değil- Türev ve integrali incelerseniz
bugüne göre kat kat daha fazla konu var. Aşağıda tam liste var!
Şimdi asıl konuya gelirsek itirafımın temelini bu
oluşturuyor. Umarım bazı arkadaşlarda rahatlamaya bazılarında çalışmaya
bazılarında da iç huzura sebep olur. Az
önce dediğim gibi konular azaldı neden martta başlarsak yetişmez diyorlar? Bunu
daha gençken ben de anlayamamıştım hırsla öğrencilerimi çalıştırıyorken neden
olmuyor sorusuna yanıt aradım? Daha erken konular bitsin. Tekrar yapalım. 3 kaynaktan
bitirelim. Bu kaynak iyi diğeri kötü derken bir şey fark ettim. Bazı öğrenciler
o kadar çalışıyor erken başlıyor kendisi önden konuları bitiriyor. Test
kitaplarında çok iyi ama denemede olmuyor. İşte burada devreye giren başka bir
şey var. O da yıllarca düşünce şeklimizin oluşumundan kaynaklı belki genetik
biraz ilgi ve çalışıp geliştirmeyle ilgili olduğunu düşündüğüm MATEMATİKSEL zekâ,
Matematiksel düşünme biçimi, yorumlama yeteneği. Belki bir müzik aletinde deha
olabilirsiniz ya da tuvalin karşısında, belki şiirde belki sosyal yönden bir dâhisinizdir.
Ama matematiksel zeka farklı bir şey. Burada
bunu tartışmaya neden etkilendiğini nasıl geliştiğini konuşmaya çalışmıyoruz. Burada
İTİRAFIMIZ geliyor: Eğer matematiksel düşünme sisteminiz zayıfsa bir konuyu
birkaç ay önceden bitirip kitaplarda da çözseniz denemelerde daha üzücü olanı
gerçek sınavda azıcık oynanmış bir versiyonunu göremiyorsunuz yapamıyorsunuz.
Ezberlediğiniz yöntemleri öğrendiğinizi zannediyorsunuz. Sonra ben neden
yapamadım diye üzülüyorsunuz. Ben de öğrencim çok iyi aslında ama sınav stresi
yüzünden potansiyeli ortaya koyamıyor diye üzülüyorum. Eğer matematik zekâmız iyiyse yeni bir konu
öğrenince birkaç kural öğrenip hemen yeni soruları yapıvermeye başlıyoruz.
Hemen yeni duruma adapte olup matematiksel çıkarım ve denklem çözme kurallarını
yeni kurallarla birleştiriyoruz. Bu yüzden türev 2 hafta integral 1 haftada
biter. Bu yüzden matematikte hangi konuda olduğundan bağımsız olarak bir
öğrenme söz konusu. Konu değiştikçe sadece kurallar değişir. Ama hep aynı
şeyleri yapıyoruz. Mesela bir çarpanlara ayırma sorusunda öğrencilerim bir
önceki ders yaptıkları trigonometri sorusundaki mantığı kullanarak cevap
vermişti. Olayın mantığı işlemeye başladı çünkü. ( Yarım açı oluşturmak için
cos’ü bir şeylerle çarpmaya çalıştığımız gibi iki kare farkı oluşturmak için
elimizdeki ifadeyi bir şeylerle çarpmalıyız!)
Bu arada bazı gerçekler için özür dilerim. Ama sizi
kandırmam umut satmam hiç adil değil ve doğru değil. Eksikleriniz gidermeden
aslında yaparsın diyerek sizi boş hayallere itmek yerine çalışmanızı
eksiklerinizi görmenizi dilerim. Kolay sorulardan oluşan kaynaklardan
istediğiniz kadar çözün sınavda bu tarz kaynakları bitirip sıfır net yapanları
o kadar gördüm ki. Öğrenciyi bunlarla “MUTLU” hissettirmek ve aldatmak bana
ikiyüzlülük ve yalancılık olarak geldiği için başkaca konular da olsa yerinde
saysa da matematiksel düşünme yeteneği ve işlem becerisi kazandırmak adına
öğrencilerin yerimizde sayıyoruz hocam dediği işi yapıyorum. Evet, onlar
yerimizde saydığımızı zannediyor. Motive olup beni dinlediklerinde fark etmeden
matematik öğreniyor. Konunu ne olduğu bu yönüyle çok da fark etmiyor.
Peki, ne yapalım? Öncelikle matematiksel zekâya gelene kadar
işlem yeteneği diye bir konumuz var. Buradan başlamak istiyorum konuya çünkü
daha burada bocalıyor pek çok öğrencimiz. Öncelikle AYT matematiğine hiç
başlamadan buradaki eksiklerimizi gidermeliydik. Denklem çözmeyi sağa sola
atmayı her tarafı bölmeyi tabir yerindeyse şakır şakır yapamayan boşuna
ümitlenmesin. Harfli ifadelerle sayılarla olduğu kadar olmasa da ona yakın
derecede işlem yapamayan hedef koyarken bir daha düşünsün. Çarpanlarına ayırma,
üslü sayılar, köklü sayılar, basit eşitsizlik olmazsa olmaz konular ve TYT
tarzı değil işlem yeteneği olarak bilmeniz gerek. Mutlak değer illa ki lazım
olur. Hele 10. Sınıf fonksiyonlar ve fonksiyon grafikleri derseniz işte orda
AYT matematik başlıyor ve bitiyor. Gerisi gelir. Ancak dediğim gibi önce işlem yeteneği. Köklü
bir ifadeyi üslü olarak yazamayan Logaritma sorusu çözemez. Fonksiyon grafiğini
bilmeyen parabol çözemez. Türevde balataları yakar. Hele eskiden türev integral
için logaritma trigonometri, yarım açı hatta ve bütün konular gerekiyordu.
Artık çok daha azı yeterli. Diyelim ki
temel attık. Temel sağlam, sonrası? Sonrası hiç sorun değil temeli olan
öğrencilerimizi üç yüzbinlerden, iki yüzbinlerden yüzbinlere çıkardık zaten.
Verince alıyor. Temeli olmayan pek çok öğrencimize temel kazandırmaya çalıştık
sıfırdan kaynak aldık takip ettik. Ama bunun yeri AYT matematik değil. Temel
için TYT matematik derslerini çok iyi takip etmek lazım. Maalesef
öğrencilerimiz bir ukalalık içinde TYT derslerinde: “Böyle soru yok hocam”
diyerek temel bilgileri önemsemiyorlar. Matematiksel zekâ dediğim şeyin yarısı
bu temel bilgiler zaten. Bu temel kısım yerleşince matematiksel zekâ
hareketleniyor. Bu temel kısım hallolursa ve çalışmayla 20 net AYT her
öğrencinin yapabileceğine inanıyorum. Ancak temel eksikse ve çarpanlarına
ayırma üslü köklü ifade gibi konularda boşluklar varsa kimse 10 net üstü
beklemesin. Hocam çalışıyorum olmuyor demesin olmaz. Ben konuyu erken
bitireceğim diye de panik yapmayın çünkü bir şey değişmeyecektir.
Konular ne zaman bitmeli diyen arkadaşlar için: hedefinize
göre değişir. Unutmayın tekrar demek öğrendiğin bir şeyi tekrar etmektir.
Erkenden konuları bitirdiğini iddia eden bir grup öğrenciye hangi konuyu tekrar
edelim demiştim. Geçici bir dersti ve onlara sordum. Parabol dediler. Peki
dedim ama dediler ki hocam konuyu da anlatsanız. Daha tepe noktası bilinen
parabol denklemini yazamıyorlardı. Başlığın en basit sorusunu çözemiyorlar.
Şimdi arkadaşlar bu öğrenciler konuları bitirdi de ne oldu? Kafa karmaşası, ne
bilip ne bilmediklerini de bilmiyorlar! Konuları iyice öğrenmeden bitirmeyin
önemli olan bu. Zaten kaç konu var ki? TYT ye ek olarak: Fonksiyonlar, Parabol,
Eşitsizlik, Trigonometri, Logaritma, Dizi, Türev, İntegral. Bitti. Tıp
hedefinde daha farklı bir çalışma gerekir tabii ki. Yâda Hangi dersiniz ne
kadar iyi ona göre bir uzmandan yardım almalısınız. Ben AYT Matematik için 3 kitap
bitirin diyeceğim her şeye rağmen, bir uzmandan yardım alın. Kitaplarınız bitince
bitirmişsinizdir. Bunları da Nisan sonunda bitirmeniz yereli olur. Mayıs ve
haziranın 20 günü deneme olarak düşünebilirsiniz gayet uzun bir süre.
Bir de en önemlisi çıkmış sorulara bakın. Son ay değil
konuyu çalışınca acaba nasıl soruyorlar ben nasıl çalışmalıyım diye bakın.
Benzer ve birbiriyle irtibatlı sorular çıkıyor. Öğrenciler gene derslerde hocam
böyle çıkmaz diyorlar ve böyle çıkmaz dedikleri sorular çoğu zaman çıkmış
sorular oluyor. Adı sanı duyulmadık ucuz
diye aldığınız deneme setlerini gerçek sınav soruları ve kalitesiyle
karşılaştırmayın. Çıkmış soruları bilmeden sınavda şöyle çıkar böyle çıkar diye
konuşmayın hele bana bunlarla gelmeyin. Sanki 20 yıllık hocaymış edasıyla sanki
“hiç” (Burası önemli hiç çıkmış soru bilmiyor nerdeyse) çıkmış soru görmüş gibi
şöyle çıkar böyle çıkar şöyle çıkmıyor diye konuşmayın ve daha önemlisi
çalışmalarınızı ona göre değerlendirmeyin. Ne bazı aşırı zor kaynaklar ne de
çok kolay kaynaklar değil çıkmış sorular bizim için ölçü olabilir. Kâhinlik ve
tahmincilik oynamak yerine, durup durup puan hesabı yapmak yerine gerçekçi
olun. Emin olun daha başarılı olacaksınız.
Burası uzun ve sıkıcı geçebilirsiniz. J Türev alma
kurallarından 1 -2 tanesi hariç: trigonometrik fonksiyonların, ters
trigonometrik fonksiyonların, üstel fonksiyonun, logaritmik fonksiyonun, yüksek
mertebe fonksiyon türevi, kapalı fonksiyon türevi, parametrik fonksiyon türevi,
2. Türevin geometrik yorumu kalktı. Limitten Sıfır bölü sıfır hariç nerdeyse
bütün belirsizlikler: sonsuz eksi sonsuz, 1 bir üzeri sonsuz, derece
değerlendirme kuralları, sonu sonsuz çıkan ifadeler kalktı. İntegralden gene
trigonometrik ifadeler( ki bazıları türev gibi de değil çok zor dönüşümler
gerektiriyor.), ters trigonometrik sonuç verenler örneğin [1/(kök1 - x kare)], logaritmik
ifadeler, kısmi integrasyon, üstel integral, Leibzing yasası, Üç boyutlu hacim
hesabı gibi çok zorlayıcı kısımlar kalktı.
Yorumlar
Yorum Gönder