KONULAR NE ZAMAN BİTER? NASIL ÇALIŞMALIYIM? KAÇ NET YAPARIM?

 

Küçük bir soru üzerine

Öncelikle bugün size bir itirafta bulunmak istiyorum. Özellikle anlatacağım durumda bulunan bazı arkadaşlarım aslında bu durumu biliyor ama kendine itiraf edemiyor. Evet! hızlı bir giriş olsun istiyorum direk konuyu açıklığa kavuşturalım sonra eğer bir çözüm varsa ya da ne yapmalıyız konuşuruz?

Öncelikle pek çok öğrenci kolej, dershane özel ders takviyesi alsa da “Youtube” dan da video ders izliyor. Kimi öğrenci eksik olduğunu düşündüğü için, kimisi daha fazla üstüne koymak için kimisi kursta-okulda yeteri kadar ders almadığını düşündüğünden kimisi tekrar etmek için.

Videolar dersler pek çok öğrenci için çok güzel kaynaklar. Mutlaka yararlanılmalı. Ancak bu ders videolarının içeriklerinde rehberlik ve yönlendirici bilgilerde doğal olarak yer alıyor. Tabi öğrenciler bazı rehberlik tavsiyeleriyle karşılaşıyorlar. Ben bunlara tamamen karşı olmadığım gibi tamamen de katılmıyorum. İlk olarak platform çok genelleme ve genele yönelik olduğundan kişiselleştirmeye ihtiyacı var. Bu yüzden bir süzgeçten hatta bir takım süzgeçlerden geçirilip incelenmesi uygulamaya koyulması gerekir. Tekrar ediyorum genele hitap ettiği için 3 milyonun hepsine tabi ki tekbir yöntem işe yaramaz. Hatta 50 bine bile aynı yöntem işe yaramaz. Bu yüzden rehberlik konusunda uzman ve tecrübeli bir öğretmenden destek almalısınız. Evet, bu rehberlik kısmı ve çok önemli bir kısım. Şimdi gelelim benim asıl üzerinde durmak istediğim kısım konuların aylara dağılımı konusunda da pek çok uçuk kaçık bilgi var.

 AYT MATEMATİK ÖZELİNDE konuşmak istiyorum. Bazı yayınlarda Mart ayında başlarsanız Türev integral bitmez yetişmez yapamazsın gibi çok uçuk ifadelerle karşılaşan öğrencilerim bana moralleri tamamen tükenmiş olarak başvurdular. Gene başından belirteyim bu büyük bir yanılgı. Böyle bir bilgi hatalıdır. 2017-2018 yıllarındaki -kaldı ki şurada çok öncesi değil- Türev ve integrali incelerseniz bugüne göre kat kat daha fazla konu var. Aşağıda tam liste var!

Şimdi asıl konuya gelirsek itirafımın temelini bu oluşturuyor. Umarım bazı arkadaşlarda rahatlamaya bazılarında çalışmaya bazılarında da iç huzura sebep olur.  Az önce dediğim gibi konular azaldı neden martta başlarsak yetişmez diyorlar? Bunu daha gençken ben de anlayamamıştım hırsla öğrencilerimi çalıştırıyorken neden olmuyor sorusuna yanıt aradım? Daha erken konular bitsin. Tekrar yapalım. 3 kaynaktan bitirelim. Bu kaynak iyi diğeri kötü derken bir şey fark ettim. Bazı öğrenciler o kadar çalışıyor erken başlıyor kendisi önden konuları bitiriyor. Test kitaplarında çok iyi ama denemede olmuyor. İşte burada devreye giren başka bir şey var. O da yıllarca düşünce şeklimizin oluşumundan kaynaklı belki genetik biraz ilgi ve çalışıp geliştirmeyle ilgili olduğunu düşündüğüm MATEMATİKSEL zekâ, Matematiksel düşünme biçimi, yorumlama yeteneği. Belki bir müzik aletinde deha olabilirsiniz ya da tuvalin karşısında, belki şiirde belki sosyal yönden bir dâhisinizdir. Ama matematiksel zeka farklı bir şey.  Burada bunu tartışmaya neden etkilendiğini nasıl geliştiğini konuşmaya çalışmıyoruz. Burada İTİRAFIMIZ geliyor: Eğer matematiksel düşünme sisteminiz zayıfsa bir konuyu birkaç ay önceden bitirip kitaplarda da çözseniz denemelerde daha üzücü olanı gerçek sınavda azıcık oynanmış bir versiyonunu göremiyorsunuz yapamıyorsunuz. Ezberlediğiniz yöntemleri öğrendiğinizi zannediyorsunuz. Sonra ben neden yapamadım diye üzülüyorsunuz. Ben de öğrencim çok iyi aslında ama sınav stresi yüzünden potansiyeli ortaya koyamıyor diye üzülüyorum.  Eğer matematik zekâmız iyiyse yeni bir konu öğrenince birkaç kural öğrenip hemen yeni soruları yapıvermeye başlıyoruz. Hemen yeni duruma adapte olup matematiksel çıkarım ve denklem çözme kurallarını yeni kurallarla birleştiriyoruz. Bu yüzden türev 2 hafta integral 1 haftada biter. Bu yüzden matematikte hangi konuda olduğundan bağımsız olarak bir öğrenme söz konusu. Konu değiştikçe sadece kurallar değişir. Ama hep aynı şeyleri yapıyoruz. Mesela bir çarpanlara ayırma sorusunda öğrencilerim bir önceki ders yaptıkları trigonometri sorusundaki mantığı kullanarak cevap vermişti. Olayın mantığı işlemeye başladı çünkü. ( Yarım açı oluşturmak için cos’ü bir şeylerle çarpmaya çalıştığımız gibi iki kare farkı oluşturmak için elimizdeki ifadeyi bir şeylerle çarpmalıyız!)

Bu arada bazı gerçekler için özür dilerim. Ama sizi kandırmam umut satmam hiç adil değil ve doğru değil. Eksikleriniz gidermeden aslında yaparsın diyerek sizi boş hayallere itmek yerine çalışmanızı eksiklerinizi görmenizi dilerim. Kolay sorulardan oluşan kaynaklardan istediğiniz kadar çözün sınavda bu tarz kaynakları bitirip sıfır net yapanları o kadar gördüm ki. Öğrenciyi bunlarla “MUTLU” hissettirmek ve aldatmak bana ikiyüzlülük ve yalancılık olarak geldiği için başkaca konular da olsa yerinde saysa da matematiksel düşünme yeteneği ve işlem becerisi kazandırmak adına öğrencilerin yerimizde sayıyoruz hocam dediği işi yapıyorum. Evet, onlar yerimizde saydığımızı zannediyor. Motive olup beni dinlediklerinde fark etmeden matematik öğreniyor. Konunu ne olduğu bu yönüyle çok da fark etmiyor.

Peki, ne yapalım? Öncelikle matematiksel zekâya gelene kadar işlem yeteneği diye bir konumuz var. Buradan başlamak istiyorum konuya çünkü daha burada bocalıyor pek çok öğrencimiz. Öncelikle AYT matematiğine hiç başlamadan buradaki eksiklerimizi gidermeliydik. Denklem çözmeyi sağa sola atmayı her tarafı bölmeyi tabir yerindeyse şakır şakır yapamayan boşuna ümitlenmesin. Harfli ifadelerle sayılarla olduğu kadar olmasa da ona yakın derecede işlem yapamayan hedef koyarken bir daha düşünsün. Çarpanlarına ayırma, üslü sayılar, köklü sayılar, basit eşitsizlik olmazsa olmaz konular ve TYT tarzı değil işlem yeteneği olarak bilmeniz gerek. Mutlak değer illa ki lazım olur. Hele 10. Sınıf fonksiyonlar ve fonksiyon grafikleri derseniz işte orda AYT matematik başlıyor ve bitiyor. Gerisi gelir.  Ancak dediğim gibi önce işlem yeteneği. Köklü bir ifadeyi üslü olarak yazamayan Logaritma sorusu çözemez. Fonksiyon grafiğini bilmeyen parabol çözemez. Türevde balataları yakar. Hele eskiden türev integral için logaritma trigonometri, yarım açı hatta ve bütün konular gerekiyordu. Artık çok daha azı yeterli.  Diyelim ki temel attık. Temel sağlam, sonrası? Sonrası hiç sorun değil temeli olan öğrencilerimizi üç yüzbinlerden, iki yüzbinlerden yüzbinlere çıkardık zaten. Verince alıyor. Temeli olmayan pek çok öğrencimize temel kazandırmaya çalıştık sıfırdan kaynak aldık takip ettik. Ama bunun yeri AYT matematik değil. Temel için TYT matematik derslerini çok iyi takip etmek lazım. Maalesef öğrencilerimiz bir ukalalık içinde TYT derslerinde: “Böyle soru yok hocam” diyerek temel bilgileri önemsemiyorlar. Matematiksel zekâ dediğim şeyin yarısı bu temel bilgiler zaten. Bu temel kısım yerleşince matematiksel zekâ hareketleniyor. Bu temel kısım hallolursa ve çalışmayla 20 net AYT her öğrencinin yapabileceğine inanıyorum. Ancak temel eksikse ve çarpanlarına ayırma üslü köklü ifade gibi konularda boşluklar varsa kimse 10 net üstü beklemesin. Hocam çalışıyorum olmuyor demesin olmaz. Ben konuyu erken bitireceğim diye de panik yapmayın çünkü bir şey değişmeyecektir.

Konular ne zaman bitmeli diyen arkadaşlar için: hedefinize göre değişir. Unutmayın tekrar demek öğrendiğin bir şeyi tekrar etmektir. Erkenden konuları bitirdiğini iddia eden bir grup öğrenciye hangi konuyu tekrar edelim demiştim. Geçici bir dersti ve onlara sordum. Parabol dediler. Peki dedim ama dediler ki hocam konuyu da anlatsanız. Daha tepe noktası bilinen parabol denklemini yazamıyorlardı. Başlığın en basit sorusunu çözemiyorlar. Şimdi arkadaşlar bu öğrenciler konuları bitirdi de ne oldu? Kafa karmaşası, ne bilip ne bilmediklerini de bilmiyorlar! Konuları iyice öğrenmeden bitirmeyin önemli olan bu. Zaten kaç konu var ki? TYT ye ek olarak: Fonksiyonlar, Parabol, Eşitsizlik, Trigonometri, Logaritma, Dizi, Türev, İntegral. Bitti. Tıp hedefinde daha farklı bir çalışma gerekir tabii ki. Yâda Hangi dersiniz ne kadar iyi ona göre bir uzmandan yardım almalısınız. Ben AYT Matematik için 3 kitap bitirin diyeceğim her şeye rağmen, bir uzmandan yardım alın. Kitaplarınız bitince bitirmişsinizdir. Bunları da Nisan sonunda bitirmeniz yereli olur. Mayıs ve haziranın 20 günü deneme olarak düşünebilirsiniz gayet uzun bir süre.

 

Bir de en önemlisi çıkmış sorulara bakın. Son ay değil konuyu çalışınca acaba nasıl soruyorlar ben nasıl çalışmalıyım diye bakın. Benzer ve birbiriyle irtibatlı sorular çıkıyor. Öğrenciler gene derslerde hocam böyle çıkmaz diyorlar ve böyle çıkmaz dedikleri sorular çoğu zaman çıkmış sorular oluyor.  Adı sanı duyulmadık ucuz diye aldığınız deneme setlerini gerçek sınav soruları ve kalitesiyle karşılaştırmayın. Çıkmış soruları bilmeden sınavda şöyle çıkar böyle çıkar diye konuşmayın hele bana bunlarla gelmeyin. Sanki 20 yıllık hocaymış edasıyla sanki “hiç” (Burası önemli hiç çıkmış soru bilmiyor nerdeyse) çıkmış soru görmüş gibi şöyle çıkar böyle çıkar şöyle çıkmıyor diye konuşmayın ve daha önemlisi çalışmalarınızı ona göre değerlendirmeyin. Ne bazı aşırı zor kaynaklar ne de çok kolay kaynaklar değil çıkmış sorular bizim için ölçü olabilir. Kâhinlik ve tahmincilik oynamak yerine, durup durup puan hesabı yapmak yerine gerçekçi olun. Emin olun daha başarılı olacaksınız.

 

 

 

 

Burası uzun ve sıkıcı geçebilirsiniz. J Türev alma kurallarından 1 -2 tanesi hariç: trigonometrik fonksiyonların, ters trigonometrik fonksiyonların, üstel fonksiyonun, logaritmik fonksiyonun, yüksek mertebe fonksiyon türevi, kapalı fonksiyon türevi, parametrik fonksiyon türevi, 2. Türevin geometrik yorumu kalktı. Limitten Sıfır bölü sıfır hariç nerdeyse bütün belirsizlikler: sonsuz eksi sonsuz, 1 bir üzeri sonsuz, derece değerlendirme kuralları, sonu sonsuz çıkan ifadeler kalktı. İntegralden gene trigonometrik ifadeler( ki bazıları türev gibi de değil çok zor dönüşümler gerektiriyor.), ters trigonometrik sonuç verenler örneğin [1/(kök1 - x kare)], logaritmik ifadeler, kısmi integrasyon, üstel integral, Leibzing yasası, Üç boyutlu hacim hesabı gibi çok zorlayıcı kısımlar kalktı.

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Privacy Policy

Ders çalışma programı nasıl yapılır? YKS sınavı tavsiyeleri